Närhet
Orkla Foods Sverige är ett svenskt företag, med anläggningar runt om i Sverige. Det är viktigt för oss att synas på de orter där vi är verksamma. Vår policy är därför att vi stöttar föreningar och aktiviteter med lokal förankring i de orter där vi finns representerade – Eslöv, Fågelmara, Tollarp, Kumla, Örebro, Vansbro, Kungshamn och Frödinge. Prioriterade målgrupper är barn och ungdomar. Vårt mål är att man skall må gott och göra gott. Samtidigt riktar sig företagets varumärken till breda målgrupper, gammal som ung, från Norrland till Skåne. I de fall aktiviteterna inte har lokal förankring ska sponsringen rikta sig till breda grupper i samhället och ha bra nationell räckvidd. Aktiviteterna ska skapa PR för Orkla Foods Sverige och stärka våra produktvarumärken nationellt. Här identifierar vi själva samarbetspartners med olika teman varje år.
Kärlek till mat och dryck
Vi på Orkla Foods Sverige brinner för mat och dryck. Därför är det viktigt att de sponsringsaktiviteter vi genomför hjälper till att förmedla matglädje till omgivningen. Vid produktsponsring ska maten framställas på ett smakfullt sätt och spela en central roll i aktiviteten. Eftersom vi bryr oss om vad vi stoppar i oss, är det också viktigt för oss att man rör på sig. Kopplingen mellan hur vi äter och vad vi gör är grundläggande för att vi ska må bra. Därför sponsrar vi emellanåt evenemang som bidrar till aktivitet och välmående bland barn och ungdomar och som ökar kunskapen om sambandet mellan kost, motion och välmående.
Nyfikenhet
Orkla Foods Sverige är ett nyfiket företag. Vi har våra rötter i Sverige, men försöker hela tiden hitta nya sätt att förändra och utveckla våra varumärken och våra produkter. Därför är vi öppna för nya intryck från vår omgivning. I linje med detta sponsrar vi arbetsmarknadsdagar som kan hjälpa oss att attrahera framtidens nyfikna Orkla Foods Sverige-medarbetare enligt en fastställd plan. Vi kan emellanåt medverka vid olika studentaktiviteter som exempelvis UF och studieresor.
Varumärkessponsring
Utöver Orkla Foods Sveriges övergripande sponsringssamarbeten, genom för de olika produktvarumärkena (ex. Ekströms, Felix och Risifrutti) samarbeten och aktiviteter inom ramen för respektive varumärkes strategi. Exempel på sådan sponsring är Vasaloppet.